Składnia i definicja tytułu H1 i śródtytułów H2 – H6
Znaczniki tytułu (H1, H2, H3… H6) służą do strukturyzowania informacji na stronie internetowej. Jak je dobrze wykorzystać, aby oprócz czytelności strony poprawić naturalne odsyłacze? Poznaj opinie SEOSEM24 na ten temat i przeczytaj poniższy „przewodnik”!
Ten artykuły składa się z 4 części:
- wyjaśnienie składni i definicji nagłówków Hn,
- wpływ, jaki Hn mają na SEO,
- pisanie Hn w CMS.
Znaczniki tytułu H1 i śródtytułów H2… H6 (czasami oznaczane jako Hn) to znaczniki używane do definiowania różnych poziomów tytułów w celu uporządkowania (dużej) treści redakcyjnej na stronie HTML. Jest to podobne do różnych stylów: Nagłówek 1, Nagłówek 2, Nagłówek 3 itd. które można znaleźć w edytorze tekstu Word, Libre Office, Dokumentach Google lub innych ich odpowiednikach.
W standardzie HTML istnieje 6 poziomów nagłówków: H1 jest najważniejszy, H6 najniżej w hierarchii.
Uwaga: w tym artykule będziemy często używać znaczników Hn więc możesz się im dokładnie przyjrzeć i potraktować ten artykuł jako przykład!
Oto składnia kodu HTML dla różnych poziomów Hn nagłówków:
tytuł poziomu 1
nagłówek poziomu 2
nagłówek poziomu 3
tytuł poziomu 4
tytuł poziomu 5
tytuł poziomu 6
Do czego służą nagłówki?
Według opinii SEOSEM24 artykuł napisany tylko z samymi h1 też może doskonale się pozycjonować.
Znaczników Hn nie należy używać do formatowania, ale do dostarczania informacji semantycznych. Innymi słowy, znaczniki te służą do definiowania poziomów nagłówków, podziału na części treść artykułu lub strony – w skrócie – struktury lub zaznaczenie hierarchii zawartości strony.
Nie martw się o formatowanie powiązane z każdym poziomem nagłówka, arkusze stylów CSS definiują jego wygląd.
Opinie SEOSEM24 o tym, jak sprawdzić, czy nagłówki są dobrze napisane i mała podpowiedź jak zrobić to dobrze
Dobrym sposobem sprawdzenia, czy dobrze wykorzystałeś nagłówki na stronie, jest sprawdzenie, czy można je łatwo przekształcić w spis treści. Wykonaj następujący test:
- wyodrębnij ze swojej strony tylko nagłówki od H1 do H6,
- wyświetlić je w dokumencie bez niczego innego,
- niech inna osoba to przeczyta: zadanie polega na tym, że musi zrozumieć
- logikę całej sprawy, o czym jest ta strona i jak jest zbudowana.
Opinia SEOSEM24 o tym, jak poprawnie używać nagłówków
(Dobrzy) redaktorzy stron internetowych wiedzą, jak mądrze używać nagłówków. Jest to też idealne miejsce na umieszczenie strategicznych słów kluczowych (wyrażeń, fraz) dla Twojej strony, o ile wiemy, jak zachować naturalność. Nie przesadzaj z optymalizacją, umieszczając zawsze więcej słów kluczowych w tagach Hn i więcej niż powinno być Hn na swoich stronach „ponieważ poprawia to SEO”.
Wisienką na torcie jest dobra struktura nagłówków, która poprawia czytelność, szczególnie w przypadku długich treści, takich jak artykuł, który właśnie czytasz.
Nagłówki H1-H6 a SEO i ich wpływ na czytelnika
Bezpośredni wpływ SEO istnieje, ale jest słaby, znacznie słabszy, niż się często wydaje. Jednak błędem byłoby nie używać ich wcale, zwłaszcza H1.
Wpływ pośredni wydaje mi się za to bardzo interesujący. Rzeczywiście, zachęca do uważnego przemyślenia treści, a przede wszystkim do jej dobrej struktury, podziału i przyjemniejszego czytania. Umożliwia to również włączenie wyrażeń strategicznych do Hn, o ile nie popadnie się w „nadmierną optymalizację”.
Ile maksymalnie nagłówków H1, H2, H3… powinno być na stronie?
Zadawanie pytań w ten sposób jest śmieszne! Jednak kto pyta, nie błądzi. Nagłówki powinno się tworzyć intuicyjnie. Nie warto robić tego na siłę i myśleć: „Nie używałem jeszcze żadnych H2 na tej stronie, więc muszę dodać trochę, aby poprawić moje SEO. I jeśli to możliwe, dodam także trochę H3”. Pamiętajmy według opinii SEOSEM24 można robić teksty które się wypozycjinują używając samych h1
Oto kilka trafnych uwag, którymi powinieneś się kierować:
- jako główny tytuł redakcyjny mojej strony wybieram H1,
- jeśli mam 3 części w mojej treści, użyję tagu H2 dla tytułu każdej z 3 części,
- jeśli w jednej z części poziomu 2 – H2 – będę musiał ponownie coś rozwinąć i nadać temu podtytuł, użyję poziomu 3, więc H3 itp.
Pamiętaj o złotej zasadzie: struktura nagłówków Twojej strony powinna pozwalać Ci bardzo dobrze zorientować się w strukturze jej zawartości.
Reguły, jakimi powinieneś się kierować tworząc nagłówki H1 – H6
To zwykle po prostu zdrowy rozsądek. Nieprzestrzeganie powyżej spisanych uwag nie zaszkodzi Twojemu SEO, równie dobrze możesz robić wszystko dobrze po swojemu. Starałem się je uszeregować, umieszczając najważniejsze zasady na pierwszym miejscu (czasami istnieją dobre powody, aby ich nie przestrzegać).
Bez przeskakiwania poziomów – uważam, że jest to jednak ważna zasada
Po nagłówku Hn może następować tylko H(n+1) w kolejności kodu źródłowego: nie ma przeskakiwania poziomów. Na przykład po H1 może być tylko H2. Po H3 może być tylko H4.
Poniższy przykład nie jest poprawny, ponieważ przechodzimy z poziomu 1 na poziom 3:
Stoły ogrodowe
Drewniane stoły
Plastikowe stoliki
Stoły metalowe
Ten przykład za to jest jak najbardziej poprawny:
Stoły ogrodowe
Drewniane stoły
Plastikowe stoliki
Stoły metalowe
Puste nagłówki w tekście – przykład:
Znacznik Hn nie może być pusty. Jeśli Twój Hn zawiera tylko obraz (jest to możliwe), nie zapomnij wypełnić jego atrybutu ALT, który będzie pełnił funkcję tekstu tytułu.
Rozmiar nagłówka
Tytuł musi pozostać tytułem! To nie jest akapit, więc musisz uwzględnić jego inny, wyróżniający się rozmiar (liczba słów lub znaków). Postaraj się ograniczyć rozmiar tak, aby tytuł wyświetlał się w jednej linii (nie jest to kryterium SEO, raczej czytelność).
Konkretnie, rozmiar nagłówka nie powinien przekraczać ~ 80 znaków – jednak zawsze kieruj się swoją intuicją!
Przynajmniej jeden tag H1 na stronę
Strona musi mieć co najmniej jeden H1 (może z wyjątkiem strony głównej), jednak całkiem możliwe jest posiadanie tylko H1 i nic więcej, nawet bez H2.
Liczba tagów H1 na stronę
Ze swojej strony ogólnie rzecz biorąc zalecam ograniczenie liczby tagów H1 do 20 na stronę. Chodzi o to, aby skupić się na głównej sekcji treści strony. Nie popełniaj błędu umieszczając nagłówek H1 w logo lub nazwie witryny w swoim szablonie.
Rozpocznij swoją stronę od H1
Czy wydaje Ci się normalne, aby rozpocząć dokument programu Word od tytułu poziomu 2 – H2, a następnie nieco dalej od tytułu poziomu 1- H1? Nie! Zrób to samo na stronie HTML.
Przykłady
To nie jest poprawne, ponieważ zaczynamy od czegoś innego niż nagłówek H1:
Kim jesteśmy?
Blogiem
Stoły ogrodowe
Drewniane stoły
Plastikowe stoliki
Stoły metalowe
To jest poprawne:
Stoły ogrodowe
Drewniane stoły
Plastikowe stoliki
Stoły metalowe
Brak duplikatów z nagłówkiem H1 – opinie SEOSEM24 o duplikacjach nagłówków
Znacznik H1 dokładnie opisuje zawartość strony, więc wydaje mi się logiczne, że znacznik
nie powinien być identyczny na wszystkich stronach (w przeciwnym razie zostanie uznany za duplikat, być może duplikat treści).
Oczywiście, jeśli użyjesz kilku różnych nagłówków H1 na stronie, w różnych sekcjach, ta zasada już nie obowiązuje.
Czy można tworzyć H2 – H6 bez uwzględnienia żadnych reguł – opinie SEOSEM24 na temat hierarchii nagłówków
Dla tagów H2-H6 na danym poziomie liczba tytułów niższego poziomu musi wynosić co najmniej 2 (a więc nie tylko 1). Na przykład, jeśli mamy H2 i tuż poniżej niego jeden H3, to nie jest dobrze, ponieważ powinny być co najmniej dwa H3.
Przykłady
To nie jest poprawne, ponieważ tytuł H3 jest izolowany:
Stoły ogrodowe
Drewniane stoły
Stoły metalowe
Stoły z kutego żelaza
Plastikowe stoliki
To jest lepsze, ponieważ tytuł H3 nie jest już izolowany:
Stoły ogrodowe
Drewniane stoły
Stoły metalowe
Stoły z kutego żelaza
Stoły aluminiowe
Plastikowe stoliki
Brak identycznych tytułów na tej samej stronie
W miarę możliwości unikaj używania tego samego sformułowania w kilku tagach H1-H6 na tej samej stronie.
Czy tag H1 powinien być identyczny z tytułem?
Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, aby używać dokładnie tych samych sformułowań w tagu <title> i <h1>. Niektórzy uważają to za formę nadmiernej optymalizacji, ale nie rozumiem dlaczego.
To powiedziawszy, jeśli to możliwe, spróbuj nieco zmienić te 2 tytuły z następujących powodów:
-
- mając nieco inne sformułowania, zoptymalizujesz swoją stronę pod kątem długiego ogona (i może trochę pod kątem wyszukiwania głosowego, a nawet RankBrain). Zmień więc trochę terminy: synonimy, hiperonimy, hiponimy, formy sprzężone, tłumaczenia, akronimy itp.
- Tag <title> powinien być zrozumiały poza kontekstem strony (ponieważ pojawia się na stronach wyników wyszukiwania). Należy popracować szczególnie pod kątem SEO. Jego rozmiar jest dość ograniczony.
- Znacznik H1 jest wyświetlany na górze strony, której kontekst ma rozumieć internauta. Można więc nad nim pracować bardziej w celu uzyskania haka (optymalizacja redakcyjna, techniki dziennikarskie, marketingowe). Nawet jeśli nie należy go nadużywać, może być dłuższy niż tag tytułu.
Wskazówki Google dotyczące nagłówków
Co robić z nagłówkami i jak je pisać? Używaj odpowiednich nagłówków, aby wskazywać ważne tematy i hierarchicznie organizować treści artykułu i te na stronie. Wykorzystaj główne i drugorzędne punkty treści strony, tworząc swego rodzaju zarys. Używaj nagłówków odpowiednio i oszczędnie – tak jak podpowiada Ci intuicja, by tekst można było czytać z przyjemnością.
Czego unikać, jeśli chodzi o nagłówki:
- umieszczanie w treści nagłówka tekstu, który nie definiuje danego akapitu,
- używaj nagłówków tam, gdzie są one odpowiednie, jeśli sądzisz, że <strong> będzie odpowiedniejsze niż Hn, użyj go,
- twórz nagłówki o różnej hierarchii nieregularnie – tak, jak wymaga tego tekst, a nie według ustalonego szkicu lub wytycznych.
Zarządzanie nagłówkami H1, H2, H3… H6 w CMS
Każdy CMS ma swój własny sposób zarządzania nagłówkami. Jednak to od Ciebie zależy, czy sprawdzisz, czy wszystkie nagłówki są zrobione dobrze! Poza tym zależy to również od szablonu (szablonu/motywu) używanego w Twojej witrynie. Kiedy edytujesz post lub stronę w WordPress backoffice, możesz ustawić poziom nagłówka, klikając menu rozwijane stylów. Tak samo, jak możesz to zrobić w innych edytorach tekstu.
Na ten temat, tak naprawdę, mógłby powstać osobny artykuł.
Mamy nadzieję, że zachęciliśmy Cię do stosowania Hn w artykułach i na stronach i że odkryłeś tutaj coś nowego i coś, co Ci się przyda w Twoich tekstach. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, poznaj opinie SEOSEM24 na ten i inne tematy i odwiedź nasz blog. Zapraszamy również do kontaktu z nami!